Boendeinformation

I din bostadsrätt ansvarar du själv för det mesta i bostaden. Styrelsen ska kontaktas innan påringning till MARK, annars kan du själv komma att stå för kostnaden.

Nedan kommer lite snabb information om vad som gäller i föreningen. Under Anslagstavlan här på hemsidan hittar du ett utförligt dokument (Välkommen till bostadsrättsföreningen) med information om sådant du behöver veta som medlem i föreningen. Dokumentet delas ut i pappersform till alla nyinflyttade, men ibland kan det ju vara bra att friska upp minnet. 

 

Bostadsrättshavarens ansvar § 31 står listat vilka underhåll och reparationer bostadsrättshavaren ansvarar för. Du får anlita vilket företag du själv önskar vad gäller reparationer och underhåll i den egna bostaden, även om det är MARK som sköter fastighetsskötseln. 

Kom ihåg att ansöka om tillstånd för ändring av lägenhet (blankett finns här på hemsidan) om du planerar att renovera din lägenhet. Ansökan krävs vid ändring av kök, badrum (även ytskikt och tätskikt), fläkt-/ventilationssystem, el/värme/vatten samt planlösning/ändring av väggar. OBS! Då fastigheten har självdragsventilation får köksfläkt inte anslutas till husets ventilationssystem. Kolfilterfläkt ska installeras utan att anslutas till ventilationssystemet. Om du har en vattenburen handdukstork i badrummet får denna inte återinstalleras vid renovering av badrummet. Istället ska en elektrisk handdukstork installeras och denna ersätts med 2000 kronor.

Alla balkonger är utrustade med solskydd i form av plisségardiner. Bruksanvisning och skötselråd för balkong och inglasning finns under Anslagstavlan här på hemsidan. Plisségardierna faller under bostadsrättshavarens ansvar och vid behov av att köpa nya gardiner får man själv ta kontakt med TBO för beställning.

Glöm inte att teckna ett bostadsrättstillägg hos ditt försäkringsbolag,  då det alltså inte endast räcker med bara den vanliga hemförsäkringen.

Parkering och garage: Vid frågor som rör parkeringsplats eller garage kontaktas Mikaela i styrelsen. För närvarande är avgiften för elstolpe 140 kronor i månaden och för garage 451 kronor i månaden. Reglerna för garageplats och parkering finner du här på sidan under "Anslagstavlan".

Gym/bastu/tvättstuga: Om du är sugen på att använda vårt gym eller bastu, så tar du kontakt med Lina. Nyckel kostar 200 kronor i depositionsavgift. Lina är även den du tar kontakt med om du tappat bort nyckeln till bokningscylindern i tvättstugan, en ny sådan kostar då 350 kronor då ny cylinder måste köpas in. 

Nycklar bostad: Behöver du fler nycklar till din bostad så hör du av dig till föreningens nyckelansvariga, Lina eller Tarja. 

Porttelefon och passerbrickor: För att koppla telefonnummer till porttelefonen kontaktas Tarja. Det är även henne du tar kontakt med om du vill ha en ny passerbricka. Den nya brickan betalas på plats när du hämtar ut den hos Protect You.

Lägenhetsnummer: Vid frågor som kräver ditt lägenhetsnummer så är det fastighetens tvåsiffriga lägenhetsnummer vi efterfrågar, inte det fyrsiffriga nationella lägenhetsnumret. Det fyrsiffriga numret finns i varje trappuppgång i fastigheten och gör således att vi inte vet vilken lägenhet det rör sig om. 

Avgift och avier: Har du frågor om avgift eller avier så är det HSB du ska kontakta och det gör du via telefonnummer 010-303 27 00.